DSZ
Takže tohle, tohle byl, vážení, špatný film. Ještě rozhrňte závěsy. Ano. Dobře. Díky.
Ne, to nebyl neslaný nemastný film. Ani snad rozpačitý, průměrný nebo nevyvážený.
Pravdou je, že to byl špatný film. Já to tak osobně vnímám. Pokud vy ne, dosaďte si po dobu mojí přednášky vlastní, aspoň přibližnou podobu špatného filmu, ať to lépe chápete.
Máte to? Dobře, ať se posuneme dál.
Vážení posluchači našeho nepravidelného filmového cyklu Jak se orientovat ve světě filmu!
Dnes se chci ve své přednášce zaměřit na to, jak špatný film – zdůrazňuji cizí špatný film, protože s vlastními špatnými filmy tady nemáte co dělat – využít, využít. Tečka. Nějak si mi tady rozpily řádky.
Jaké jsou tedy výhody, které z něho a jeho rozpoznání můžete mít.
Můžete se cítit chytře, když odhalíte špatný, nebo též někdy lidově, ale nepřesně, nazývaný blbý film.
Můžete se také smát sami pro sebe tomu, jak moc je to špatné, hloupé, naivní, nepovedené, zmatené.
Můžete mít dobrý pocit, že vy nikdy nic takového špatného nenatočíte. Buď proto, že vy filmy točit neumíte a nebudete je točit, nebo proto, že už jste se něco u mě naučili.
Tímto vás zvu na své další přednášky.
Ale jak už jsem naznačil, tady se zaměření naší vaší přednášky dělí na dvě skupiny. Sami se rozhodněte, kam patříte, ale nechte si to prosím pro sebe. Nikoho to nezajímá.
Pokračuji tedy částí pro zatím nepoučené filmové fandy o tom, jak využít nabyté schopnosti poznat špatný film.
Přesvědčíte svou drahou polovici, své přátele a známé, nebo třeba šéfa a jeho přítelkyně hned po promítání, že to byl fakt špatný film. Śplhnete si tak u nich a budete platit za intelektuální kapacitu. Jen si předem nenápadně zjistěte, zda se právě nestal jejich filmem oblíbeným. Abyste nenarazili, pokud tedy nechcete narazit. I takoví v životě jsou.
Dobře. Konec smíchu.
Klid. Tak dál.
Tím, že jednou poznáte opravdu špatný film, je velká pravděpodobnost, že podobné exempláře poznáte příště už předem, aniž na ně musíte chodit. Nebudu vám teď říkat jak, to prostě poznáte. Vycítíte. To je takové kouzlo poučených, nebo chcete-li zasvěcených.
A pak ušetříte čas, protože na něco podobného už nikdy, vážně nikdy nepůjdete a budete svůj život věnovat něčemu smysluplnějšímu.
Nebo svůj čas neušetříte, půjdete na podobný nebo dokonce na stejný film a svoji schopnost poznání dál prohloubíte. Pokud v tom budete usilovně pokračovat a budete v tom dobří a mít jistý talent, tak, tak…. No, ano, můžete jednou stát tady na mém místě.
Ale vraťme se k výhodám. Jste tedy opět v kině na špatném filmu, to víte jistě, a tak máte čas se připravit, jak toho smysluplně využít. Třeba tím, že ho později doporučíte ostatním, kteří o něm ještě neslyšeli.
No tak se na mě, milí žáci, chci říct posluchači, tak nešklebte. Škodolibost v malé míře a občas je přece oživujícím kořením života. To se mnou dělá ta školní třída.
Dobře, když jinak nedáte, zůstanu ještě u toho smysluplného využití. Třeba se při tom špatném filmu budete o to víc věnovat partnerce/partnerovi. A to přece za to stojí. Stojí.
Nebo vypnete svůj mozek, který stejně při špatném filmu nepotřebujete, a krásně si odpočinete, přímo zrelaxujete.
Relaxace. To je takové hezké cizí slovo pro spánek bez chrápání. Ale to je jen mezi námi, tady si povídáme o filmech a tak je zmínka o spánku svatokrádeží. A na tu já si dávám ukrutný pozor.
A jako bonbónek pro děti přidám i zmínku o jedincích, kteří se dokážou při špatném filmu těšit na příští dobrý, nebo si ho dokonce přímo promyslet a připravit. Ale to už je učivo mých přednášek pro pokročilé, kdy se už stáváte kandidátem na tvůrce.
A tím plynule přecházím k druhé větvi, přiznejme si, jak se tak na vás koukám, že k té početně slabší.
K těm, kteří se chtějí kolem filmařiny nějak motat, nebo se tak dokonce dobře živit. Možností je moc, to si najděte v odborné literatuře. Doporučuji svou knihu Letem filmem svinstvem, je všude k dostání.
Takoví z vás vidí špatný film a nemůžou se ho zbavit, nemůžou ho dostat z hlavy, ani potom, co už dávno skončil. Dál je v hlavě i jinde pálí a provokuje. Nezbývá jim tedy nic jiného, než hledat výhody tohoto stavu.
A proto jsem tady. U výhod pro lidi od filmu.
První a poslední, naprosto jedinečnou výhodou je, že si okamžitě slíbíte, že vy něco podobného nikdy nenatočíte, nebo že se podobným chybám určitě vyhnete. To je výborný slib, věřte mi. Budou-li vám nebesa nakloněna, nejspíš ho dokonce splníte. A uděláte chyby vlastní.
Hej, hej vy tam, nespěte mi tu. Škoda, že tady nemám po ruce křídu nebo houbu. Mám ti uši utrhnout, ty jeden mezuláne? No, nic. Hm. Půjdeme dál.
Kde jsem to… Ale zpět.
Ještě než dám prostor k otázkám, musím na jednu odpovědět. Dostávám ji pravidelně od příštích lidí od filmu. Proč jsem ten dnešní film detailně nerozebral, ten zmatený scénář, to slabé obsazení a další a další jednotlivosti.
Nemluvil jsem o nich proto, že tady jde vždycky o váš pocit. Pocit, že je to špatný film. Cítíte to, nemusíte o tom přemýšlet. S tím přichází poznání, které už vám nikdo nesebere. Jedině čas. Ten bere všechno.
Možná že filmový kritik ve vás to později stejně udělá a bude chtít film rozebírat a bude chtít znát podrobnosti, proč je tak špatný. Ale vy si pamatujte základní poučku, jak mu odoláte. Poučku, kterou můžete slyšet jen tady: Filmoví kritici mezi lidi od filmu nepatří!! Tohle vám nikdo otevřeně neřekne, všichni aktivní lidi od filmu se jich bojí, ale já už jsem jen zasloužilý, tedy chci říct vysloužilý umělec. Já už si to mohu dovolit. Dnešní kritiky nesnáším a oni mě. Starého, dobrého, poctivého… Ale nic.
Vy si hýčkejte ten svůj pocit ze špatného filmu. A kritiky neposlouchejte.
Ten váš pocit ze špatného filmu se vám totiž bude vždycky hodit.
Bude vám totiž bránit, abyste se výrobě, produkci, přípravě něčeho podobného vůbec zúčastnili. Podrobnější to vysvětluji ve své knize Raději uteču. Jak už z názvu vyplývá, knížka vám pomůže utéct, odejít, nedělat něco podobného, nepomáhat tomu ani tomu nepřihlížet. Abyste se v životě nemuseli stydět.
A ten vlastní scénář, ty vlastní postavy, tu vlastní zápletku si pak napište a zrežírujte nebo aspoň obsaďte po svém.
Takže teď deset minut přestávky a pak prostor pro dotazy. A vemte si papíry na dotazy. Věřím, že jich bude jako vždycky hodně, hodně. Zase se to rozpilo. Asi ty minulé slzy. Dojal jsem se.
Teď už máte tu slíbenou přestávku. Se slabšími jedinci se tímto loučím.
A vy ostatní si nezapomeňte přehrát v duchu nějaký ten správný špatný film.
Děkuji za pozornost a těším se na vaše otázky.
Ale až po přestávce.
Potřebuji se teď z toho vzpamatovat.
DSZ
V temných dobách před zavedením Jednotného evropského formuláře č. 6996-0 nazvaného Včasný písemný souhlas pro činnost souložení, bylo krátce lidem povoleno vytvořit si tyto formuláře sami. Od této praxe bylo rychle upuštěno, nicméně zachovalo se několik nevhodných formulářů tehdejší naivní a úředně nepoučené epochy. Včetně zvukového doprovodu- uveden v závorce - při elektronickém či jiném podávání těchto formulářů.
Tyto vzorky jsou uvolněny pouze pro potřeby lektorů korektní výuky sexu pod záštitou Unie kontinentu.
Za věčnou a neumdlévající inspiraci tímto děkujeme Švédské podunii, která se po letech bloňdatého bloudění a neregulovaných švédských 3 odhodlaně a nezastavitelně vydala jako předvoj na pokrokovou cestu.
Vzorek č. 1
KDO SOUHLASÍ: Já, muž Č. L. předem souhlasím se souložením s B. K.
KDO SOUHLASÍ: Já, žena B. K. souhlasím, že budu věrně souložit se zde uvedeným Č. L.
(Hoď už to do tý přihrádky, už jsem strašně nadrženej – Vydržíš až domů? – Ne – Já taky ne – Nemají tady záchody pro 13. pohlaví? – Určitě maj – Skočíme tam, nikdo tam nebude – Jo, dělej, rychle.)
Metodická poznámka: Někteří oznamovatelé tehdy ještě používali dnes již zastaralé, překonané a nepoužívané označeni muž a žena. Těch, kteří používali dnešní kódovou terminologii pohlaví, bylo v zárodku naší cesty ještě málo. Ale dokázali jsme to rychle změnit.
Vzorek č. 2
KDO SOUHLASÍ: My teda jako souhlasíme
(Dělej, nezdržuj, nebo to nechceš? – Počkej, ještě jim to pošlu, víš, co je to za –-----------.)
//začerněné místo obsahovalo dnešní nevhodné slovo, tehdy často používané//
Metodická poznámka: Vzorek zřejmě pochází od potměšilých intelektuálů, kteří si chtějí rychle užít a zároveň být zadobře s režimem. S takovými se lektorům většinou dobře pracuje. Nezapomínejte ale občas použít detektor skrytých myšlenek, abyste zjistili, jak se věci opravdu mají. Mohou se totiž mezi nimi vyskytovat ZNŽ.
Vzorek č. 3
KDO SOUHLASÍ: Z.U. tímto předem oznamuje, že se chystá souložit – jak zdraví a Unie dovolí – s… (Pusinko, jak se jmenuješ – Míra, sem ti přece říkala, že to je moje umělecký jméno) – s Mirkou.
KDO SOUHLASÍ: Míra – číslo živnosti 1586AA7413, nahlašuje styk v podobě A, C, L a M, za zvláštní příplatek nevylučuji ani N či B, nikdy ale nedělám X ani Z.
(Tak už pojď, puso – A máš dost peněz? – Koukej můj elektronický výpis, mám jich hodně – To je moc dobře – Tak už pojď – Jdu, můj drahý.)
Metodická poznámka: Nejstarší řemeslo si udržuje svou tradici bohužel i v dnešní době. Je však z daňových důvodů tolerováno.
Vzorek č. 4
KDO SOUHLASÍ:: Já, Xena von C, vlastním jménem V. J. souhlasím, že chci nemilosrdně dorazit Obra F, vlastním jménem (Jak se vůbec jmenuješ, Vesmírný bojovníku, aha) MA-ZU, (vida, daleký cizinec.)
KDO SOUHLASÍ: Nepřemožitelný Obr F, emisar Vzdáleného vesmíru, vlastním jménem MA-ZU. se chystá důkladně osvítit pozemskou ničitelku všeho živého, Xenu von C, vlastním jménem V.J. nesmiřitelnou cenzorku každé lidské myšlenky, ano, souhlasím.
(Vrrr. Pojď! Odhal se!! Braň se!!! – Jóóó. Udávej!!! Zavírej!! Nič!)
Metodická poznámka: Buďte připraveni, že s působením internetu a špatných uměleckých děl přibývá běžnými metodami neuchopitelných bytostí, které přebývají v paralelních myšlenkových světech. Lektoři většinou zjistí, že jde - navzdory silné rétorice - o neškodné bytosti, velmi poddajné a ohybatelné pro případ úřední potřeby.
Vzorek č. 5
KDO SOUHLASÍ: Zaz - A3, B8, C 12 se chystá duševně i fyzicky splynout s Jul - A2, B9, C15 a souhlasím se vším.
KDO SOUHLASÍ: Jul - A2, B9, C15 se chystá duševně i fyzicky splynout se Zaz - A3, B8, C 12 a souhlasím úplně se vším.
(Má velká lásko – Má větší lásko – Má největší lásko – Má nebetyčná lásko – Má věčná lásko - Máááá)
Metodická poznámka: Téměř správné vyplnění formuláře, blíží se již pozdějším požadavkům. V nich je ovšem přesněji specifikována forma požadovaného souhlasu. Vládní hnutí #Metoo totiž upozornilo, že tato formulace neumožňovala pozdější soudní přezkoumání a finanční náhrady.
Všeobecné metodické poznámky pro lektory:
Pro přehlednost byly zvoleny případy jen se dvěma oznamovateli. Ale i v případě, že jich je více než deset, je nutno, aby všichni předem vyplnili formulář.
Pamatujte, že dlouhodobé zkušenosti ukazují, že nejhorší případy jsou ty, které nejsou předem vyplněny a nahlášeny. Nemohou tedy být zpětně ověřeny a ideově prozkoumány. Tam se nejčastěji rekrutují Zatím nezvládnuté živly (ZNŽ), které si zaslouží až desetinásobek elektrizující přesvědčovací energie. Současní i budoucí ZNŽ se mohou vyskytovat i na vašich seminářích. Poznáte je podle pohrdlivých úsměšků, ironických poznámek a dalších forem narušování klidného průběhu. Ve své praxi si jich proto pozorně všímejte a s předstihem zachytávejte do evidence předem podezřelých.
Závěrem doplňující informace, že vedle digitálního formuláře je všem bytostem - pro případ nouze – stále k dispozici také papírová podoba formuláře VPSPČS/6996-0. K dostání je na všech služebnách Ministerstva vzájemné unijní lásky.
Drahoslav Zeman (červenec/srpen 2018)
Za účelem Doporučení se za umělce považují všichni, kteří se:
slovem, kresbou, hlasem, tělem, notou, videem, fotkou, sochou, modelem, stavbou
vždy však pro publikum na veřejných či ještě neveřejných místech
zaobírají osobními, tedy úředně dosud nepodchycenými aktivitami.
/
Pro snadnější pochopení je Doporučení koncipováno na základě příkladu slova seskupeného do textu. V maximální možné míře platí i pro další formy umění. Zvláštní podoby artu a obecná pravidla jsou v Doporučení uvedeny samostatně.
Doporučení obsahuje Pomocné rady. Základní Pomocná rada zní: Před každou tvorbou si položte pět otázek. Pro koho tvořím? Zaslouží si to? Komu to poslouží ve skutečnosti? Komu tím nepomůžu? Stojí mi to za to? I malé zaváhání je signálem pro okamžité ukončení tvorby, s jedinou výjimkou (11).
Pro použití slov seskupených do textu platí:
(1) Píšete-li něco, co myslíte jinak, než píšete, uveďte do hranaté závorky [] upozornění: Nejde o pravý text.
Pomocná rada: Většina publika už dnes ironii nezná a je tedy vhodné zvolit jiný styl (11)
(2) Píšete-li něco, co má být k smíchu, uveďte do hranatých závorek [] upozornění: Směšný pokus.
Pomocná rada: Později se dostane vám (základní hodnocení) i příslušným úřadům (rozšířené hodnocení) zpráva od Ministerstva pro vnitřní jistoty Evropy, kdo se smál a proč, kdo se nesmál a proč, zda bylo správné se (ne)smát a proč.
(3) Píšete-li text, který má být opakem psaného (nejčastější verze je pochvala = kritika), uveďte do hranatých závorek [] upozornění: Opak je pravdou.
(4) Píšete-li text o zvířatech a myslíte tím lidi, uveďte do hranatých závorek [] upozornění: Zvířata se rovnají lidem.
(5) Píšete-li text, který někoho kritizuje a někoho chválí, podívejte se nejdříve do Seznamu (ne)kritizovatelných a (ne)chvalitelných osob. Mějte na paměti, že je vždy nutné používat nejnovější verzi Seznamu.
Pomocná rada: Domníváte-li se, že by váš text mohl na publikum působit déle než týden, seznamte se s novou verzí Seznamu. Změní-li se znění Seznamu, změňte svůj text, pokud se tak už automaticky nestalo.
(6) Napsali-li jste text, kterému sami vůbec nerozumíte, nerozlišujte, zda šlo o vnuknutí, intuici, inspiraci, opilost nebo o zásah jiné osoby či boha (Múzy). Vždy text smažte.
Pomocná rada: Dává-li text aspoň částečný smysl, škrtejte v něm tak dlouho, dokud nedostane úplný smysl (a pak se řiďte Doporučením), nebo dokud text zcela nezmizí.
(7) Napsali-li jste text zvaný potměšilá nadsázka (viz následující Pomocná rada), překontrolujte si hned, zda se nejedná jen o chybu v úsudku. V opačném případě uveďte do hranatých závorek [] upozornění: Potměšilá nadsázka.
Pomocná rada: Varianta a) Napíšete-li, že komín je vysoký sto metrů a on je vysoký deset metrů, může to být jen chyba ve vašem úsudku daná vzděláním či jinou životní situací. Varianta b) Podobně platí, pokud o našem vedoucím pracovníkovi napíšete, že je nadprůměrně chytrý, když ho naši občané dobře znají. Varianta c) Podobně platí, když o našich soudech napíšete, že jsou nezávislé, nezaujaté a rychlé, když je naši občané dobře znají. Nejde-li v takovém případě o chybu v úsudku, jde o potměšilou nadsázku. Je to literární útvar, překonaný úspěšným vývojem evropské společnosti. Doporučujeme text smazat a přejít k (11).
(8) Napsali-li jste text a máte částečný či naprostý pocit, že obsahuje divná témata, využijte okamžitě Seznam nedoporučených divných témat.
Pomocná rada: Obsahuje-li opravdu text divná témata, a stačí i jedno, vždy text smažte, nezkoušejte ho přepisovat. Pamatujte, že jedno divné téma znehodnotí sebelepší text, i kdyby v něm mělo jen okrajovou pozici.
Zároveň prosím oznamte svému evropskému mentorovi, že vás napadlo divné téma. Naši mentoři byli odborně poučeni, jak v těchto případech postupovat. Nespoléhejte na vlastní odolnost vůči divným tématům. Je menší, než si myslíte.
(9) Chcete-li psát o historii či o náboženství, můžete s tím okamžitě přestat. Všechno podstatné již bylo napsáno. Případné doplňky, úpravy či revize má v gesci Ministerstvo pro vnitřní jistoty Evropy.
Pomocná rada: Ušetřený čas, svou aktivitu a naivitu můžete využít k tvorbě textů na nevyčerpatelná témata typu Větší celek je vždy lepší než menší / Spolu to dokážeme / Nic, au, nic, au vás od nás neoddělí. Blíže viz Seznam společensky doporučených témat od A do Z.
(10) Chcete-li psát umělecky o přírodě, tak o ní zatím nepište. Ještě s námi nespolupracuje podle našich představ.
Pomocná rada: Než uzavřeme s přírodou Smlouvu o úplné spolupráci, nabídnou kvalifikované články o přírodě naši spřátelení aktivističtí novináři. Mnozí již vyhráli některou naši cenu či stipendium a v pohledu na jakékoliv téma znají správný názor již předem. [Pravda je pravdou, opak opakem]
(11) Chcete-li psát čistou zábavu, můžete s tím okamžitě začít. Nezapomeňte však využít Seznam zábavných témat do A do Z. Těšíme se na vaše díla. Správné čisté zábavy potřebujeme stále víc. Evropský rozpočet bude v této kapitole pravidelně navyšován.
Pomocná rada: Své čisté zábavě se musíte začít smát především vy sami. Pamatujte, že u nás platí: Kdo se směje naposledy, ten se směje pozdě.
Pro další podoby artu, zejména hudební či malířské platí:
A) Když je vaše dílo abstraktní, tedy když umožňuje více než jeden správný výklad, uveďte do hranatých závorek [] upozornění: Dílo dosud nepochopené. Úřady k němu v nejbližším možném termínu doplní, jaký výklad je správný.
Pomocná rada: Nepoužívejte nedoporučená či ještě neznámá gesta či symboly, mohli byste urazit některou skupinu našich občanů, i pokud byste ji předtím prokazatelně neznali nebo ještě neexistovala. Nepoužívejte zastaralá sprostá slova, vždy byste tím mohli někoho urazit. Obojí by bylo v rozporu s Citlivým přístupem (blíže viz Seznam citlivých slov, politické korektnosti a tělesných nedotyků).
Obecná pravidla
Pokud někdo jiný jakkoliv porušuje Doporučení, nijak se s ním ani s jeho tvorbou nekontaktujte, ani ji nesdílejte. Pouze jakoukoliv formou co nejrychleji upozorněte Ministerstvo pro vnitřní jistoty Evropy, sekci Dohlížení na Doporučení. Když si nejste jisti, s jakým druhem tvorby jste se setkali, raději na ni upozorněte. Kapacity sekce jsou dostatečné pro zvládnutí sebenáročnějších úkolů. Vy budete mít navíc dobrý pocit Našeho evropského občana/umělce.
Závěrečná pravidla
Ministerstvo pro vnitřní jistoty Evropy si vyhrazuje právo udělovat za nedodržování Doporučení varování. Dvě mohou být důvodem k zastavení všech dotací. Tři mohou být důvodem k zastavení všech dávek. Čtyři a více mohou být důvodem k zastavení umělce.
Cestou k odčinění může být ochota umělce přistoupit k sebekritice. Napište do hranaté závorky [] Sebekritika. Ministerstvo pro vnitřní jistoty Evropy může k žádosti při hodnocení vaší tvorby přihlédnout. V případě kladného vyřízení dostanete bližší pokyny, jak sebekritiku provést (jednorázová sebekritika při malém či náhodném porušení Doporučení) či provádět (vícenásobná sebekritika při ostatních případech porušení Doporučení).
Pomocná rada: Za zvlášť účinnou formu sebekritiky se úředně uznává odvolání textu či ostatních forem umění.
Vysvětlení pojmů
Za publikum se považuje ve znění těchto předpisů jeden a více člověk. Počítá se mezi ně i umělec.
Veřejná místa jsou místa, kde se mohou lidé pohybovat a jsou pokryta kontrolními kamerami. Ještě neveřejná místa jsou místa, kde se mohou lidé pohybovat, ale dosud nejsou pokryta kontrolními kamerami. Ministerstvo pro vnitřní jistoty Evropy předpokládá jejich brzký zánik.
Pro přesné pochopení doplňujeme, že opakem veřejných míst a ještě neveřejných míst jsou místa tajná, tedy neexistující (v příslušných dokumentech uváděna jako no-go zóny). Tato místa nepatří pod pravomoc Ministerstva pro vnitřní jistoty Evropy. Umělcům doporučujeme tam v zájmu vlastního bezpečí nevstupovat, i když neexistují.
Účinnost
Od roku 202- (o přesném datu bude informovat Summit správců seznamů) se Doporučení pro evropské umělce stane závazné podle Směrnice o naplňování Evropských hodnot.
/
Vyjádření autora textu:
[Nejde o pravý text] [Směšný pokus] [Opak je pravdou] [Potměšilá nadsázka] [Sebekritika]