Na naší poradě se opět řešilo: Jak je to možné? Máme zkušenosti, „víme“ jak na to a najednou tohle. Prostě jeden díl, nebudeme ho jmenovat, si získal nečekanou pozornost. Byl u čtenářů desetkrát oblíbenější než jiní jeho souputníci a to za enormně krátkou dobu.
Ne, pozici hitu ještě nezískal, ale vystřelil vzhůru jak meteorit. Snad se nahoře udrží. Ale proč tak vylétl? No právě, to kdybychom věděli. Nikdo to neočekával, takže nikdo nemůže triumfálně říkat Já to říkal/la.
Jasně, že jsme na poradě rozebírali, proč se tak stalo. K tomu také různé anylytické nástroje i prostý selský rozum slouží. Vzpomněli jsme si též na vzpomínky slavných hitmakerů – ne v žádném případě se s nimi nesrovnáváme, to musíme hned zdůraznit, že nemáme nosánek u nebe – když také oni byli často překvapeni, které jejich písně, filmy, knihy atd. atd. se staly nečekaným hitem. Třeba na úkor jiných vlastních dílek, od kterých se to už už čekalo a pak nic, nebo téměř nic.
Analýzy sem, analýzy tam. Podstatnější spíše je: Jak úspěch zopakovat (všimněte si, chybí tu otazník). Ne jestli zopakovat, ale jak zopakovat (ano, připomíná to motivační knížky, ty nám ostatně často navozují dobrou náladu).
Tak kudy a jak?
Kopírovat úspěšný díl, tedy opakovat s malými změnami jeho výtvarný kabát? Napodobovat úspěšný díl, tedy zkoušet varianty vydařeného textu?
Ne tudy ne! Kopírování nebo napodobování, byť sama sebe, je cesta do pekla. Možná příjemně vyhřátého, ale uzavřeného pro nápady a tvořivost.
Takže dál zkoušet. Zkoušet. Ne, nebudeme vám to opakovat třikrát, tenhle vtip už je dlouho zabraný.
A ještě před tím: poděkovat za tento úspěch. Protože pocit z něj pomáhá ve chvílích, kdy ohlas je… je… hm, řekněme nejednoznačný.
Shrnuto, pokora před procesem tvorby a jejího (ne)ocenění veřejností. Plus poděkování nečekanému.
A závěrem ještě úsměv pro ostatní díly. Neboť je máme, Betka i autor, všechny rádi. Za to že vznikly, za to že patří do naší řady nyní už 900 dílů.
Vaši
Betka a autor